Interjú
- 2008-07-27 -
Interjú Badó Ferenccel, a Badó Kft. tulajdonosával

A művészi igényességgel megvalósított célok példaértékűek és egyúttal kuriózumai a magyarországi  törekvéseknek. Az ARTES LIBERALES interjúsorozatában olyan sikeres üzletembereket szeretne olvasóinak bemutatni, akik fontosnak tartják a művészet és a sport jelenlétét életükben, és akik éppen ezért hiteles tolmácsolói tudnak lenni a sikerhez vezető útnak olvasóink, és a THÉBA Művészeti Akadémia hallgatói számára.

A Badó Kft. a közelmúltban mutatta be a BADO divatmárka új kollekcióját a Magyar Telekom Székházban. A divatbemutató modelljei a Domino-Honvéd Vízilabda Csapat játékosai voltak, az eseményt Kasuba L. Szilárd moderálta. Az igényes férfiöltönyök mellett 2007 playmate-jeit, és velük együtt a gyönyörű ingeket is megcsodálhattuk a kifutón. A divatbemutató nagyon kellemes, minden tekintetben szórakoztató és ötletes, ugyanakkor kifogástalan volt.

A Badó család generációk óta készít prémium kategóriás felsőruházati termékeket. Hosszabb időn át volt beszállítója például ESCADA, Gerry Weber, Max Mara, Devernois divatházaknak. A család 2005-ben döntött úgy, hogy saját névvel is jelen kíván lenni a piacon. A BADO márkát ma Badó Ferenc ruhaipari mérnök jegyzi.

Őt kérdeztük a BADO divatmárka felépítésének körülményeiről.

A.L.: Mi a sikeres márkaépítés titka?
B.F.: Nos, az építkezés még folyamatban van. Törekszünk mindenben a tökéletességre, Sohasem elégszünk meg hatvan vagy nyolcvan százalékkal, mindig száz százalékra törekszünk. Olyan együttműködő partnereket választunk, akik ugyanezeket a célokat követik. Nem érdekes, hogy a szervezetek között különbség van, hogy különbözik az iparág, partnereink valamennyien hasonló elvárásokkal működnek. Ezek elsősorban magyar cégek, de vannak külföldi beszállítóink is. A lényeg, hogy a stílusban összhang legyen. Ugyanez vonatkozik a munkatársakra is. Magyar szakemberekkel dolgozunk.
A.L.: Melyek a nehézségek, és mi a siker ebben a folyamatban?
B.F.: Nehézségek abból adódnak, hogy a tökéletességet mindig minden vonatkozásban nehéz biztosítani. Nem mindenki képes ezt adni, ebből adódnak nehézségek. A következetesség a döntő ebben is. A siker az, amikor valaki beáll a tükör elé, és azt mondja, ezt rám öntötték, ez az, amit kértem, ez az amit szeretnék – és nem csak megveszi a ruhát, mert már ott van.
A.L.: Hogyan fogalmazódott meg a cél, hogy a BADO márka hungarikummá váljon?
B.F.: Külföldi, elsősorban németországbeli tapasztalataim alapozták meg ezt a döntést. Olyan volt ez, mint egy időutazás: mintha előre mentem volna az időben. Fejlettebbek a technológiák, a gazdasági környezet, nagyon nagyok a különbségek minden tekintetben. Minél tágabb a látókör, több a tapasztalat, annál nagyobb az esély a sikerre. Én adaptálni szeretném a külföldön tanultakat, és ebből már adódik, hogyan fogalmazódtak meg a BADO márkával kapcsolatos elképzelések. Kint láttam, hogyan működik a legnagyobb cégeknél, megpróbálom ugyanúgy felépíteni. Ezek nélkül a tapasztalatok nélkül nem tartanék itt. Én azt gondolom, előnyére válik mindenkinek, ha külföldre megy.
AL.: Milyen elképzelései vannak a nemzetközi jelenlétről?
B.F.: Terveink között szerepel további bemutatóterem jövőre Kijevben, de ugyanúgy a Bécsi és Müncheni bemutatóterem terve is kezd körvonalazódni.
AL.: Milyen sajátosságokkal rendelkezik a BADO, amivel eléri a sikert?
B.F.: Én azt tapasztalom, amikor bejönnek az urak vásárolni, mindenkinek vannak félelmei, mindenkiben van bizonytalanság az öltönnyel kapcsolatban: vajon jó lesz, nem lesz-e szűk, vagy hosszú, fog-e szúrni, vagy nem tudja, mit kell néznie egy öltönyön. Sokan vannak, akik épp azért nem szeretik az öltönyt, mert a kérdéseket talán meg sem fogalmazták – hiszen nem mindenki mondja el a kétségeit. Ezért a tervezés és kivitelezés során minden részletre figyelünk, és amikor a vevővel kapcsolatba kerülünk, lehetőséget teremtünk arra, hogy minden igénye megjelenjen az öltönyben. A vevőkapcsolatokban szakembereink nagyszerűen végigviszik az összes kritériumot, meghallják a kérdéseket, nem is kell kérdezni a vevő válaszokat kap. A célcsoportunk olyan emberekből áll, akik eléggé elfoglaltak. A stílus, a szövet, a szabás a részletek kiválasztása a vevő igényei alapján történik, akár otthona kényelméből egyeztetheti hova legyen hímezve a név, milyen legyen a dísztűzés stb. Átlagosan 3-5 hét a vállalási idő, ami tudomásom szerint Magyarországon egyedülálló. A BADO cég extra szolgáltatása, hogy 48 órás határidőre is vállal öltönykészítést, ezzel lehetővé téve, hogy a cég méretre szabott ruhadarabjai a külföldiek és az átutazó turisták számára is elérhetőek legyenek.  
A.L.: Milyen személyes kapcsolata van Önnek a művészettel, illetve a sporttal? Támogatóként melyik területet választotta a BADO?
B.F.: A sporttal van erősebb napi kapcsolatom. Mindig sportoltam, több területet is megismertem, a futás és úszás állandósult az életemben. Számomra a sport a relaxáció, az egészséges egyensúly megteremtésének az eszköze. A művészet természetesen általában is hatással van rám – a munkámban pedig a művészet számomra a ruhában kifejezhető alkotás, ami a színekben, a színösszeállításokban, az új kollekciókban jelenik meg.
A BADO a Domino Honvéd Vízilabda Csapat támogatója.
A.L.: Mit javasol a kezdő fiataloknak, akik sikeresek szeretnének lenni?
B.F.: Külföldi kitérő mindenféleképpen elengedhetetlen. És ne hagyják lebeszélni magukat azokról az újításokról, ötletekről, amik megfogalmazódnak bennük, ne mondjanak le róluk valaki más hatására, ezek jók lesznek, csak végig kell őket vinni.

Horváth Terézia