Megyeri híd
- 2008-10-04 -
Átadták a Megyeri hidat


Az új híd Újpestet köti össze Budakalásszal a Szentendrei-szigeten keresztül.

A híd a magyar fővárost elkerülő M0-s autóút 2. számú főút és 11. számú főút közti szakaszának része. Áthalad a Szentendrei-sziget és a Szentendrei-Duna-ág felett is. A híd valójában 5 híd (9 hídszerkezet) együttese, melyek közül a legnevezetesebb a Nagy-Duna-ág feletti 591 m hosszú hídszerkezet. Ez az ország első igazi ferdekábeles hídja.

A Megyeri híd elnevezést egy internetes szavazó javaslata alapján a Földrajzinév-bizottság adta azzal az indoklással, hogy a híd Káposztásmegyert és Békásmegyert köti össze egymással.

A híd összesen 1861 méter hosszú. Építési költsége 63 milliárd forint volt. A Szentendrei-Duna-ág felett acél gerendahíd, a Duna fő ága felett ferdekábeles acélhíd épült, az árterek és a sziget felett feszített vasbeton szerkezete van. A hídon irányonként 2 forgalmi sáv került kialakításra az átlagosnál szélesebb leállósávokkal, melyek később forgalmi sávvá alakíthatóak. Déli oldalára gyalogutat, északi oldalára kerékpárutat építettek, ami közvetlenül kapcsolódik a nemzetközi EuroVelo6 kerékpárútvonalhoz.

A hídnak környezetvédelmi okokból nincs lejárója a Szentendrei-szigetre: a környező terület Budapest fő ivóvíztermelő bázisa, és az esetleges szigeti forgalom súlyosan veszélyeztetné az egészséges víz termelését, valamint a szigeten élő különleges növényfajokat. Ugyanezen okból a tervezéskor különös figyelmet fordítottak a csapadékvíz elvezetésére. A Lupa-sziget, és Békásmegyer védelme érdekében zajvédő fallal látják el a híd bal parti szakaszát, a forgalmi irányok közt hálót helyeztek el, hogy a szembejövő forgalom fényszórófényei ne zavarják a közlekedésben résztvevőket.

A híd tervezése 1993-ban indult meg, a terveket a Unitef-Céh Kkt. készítette. Az építés 2006-ban kezdődött el az előkészítő munkálatokkal, azonban egy árvízhullám miatt ezen munkák jelentős része kárba veszett. Az építési forgalmat a szigetre ideiglenesen egy bárkahíd biztosította, amely a szentendrei Duna-ágat keresztezte; a Nagy-Duna-ágon való közlekedést motorcsónakokkal biztosították.

A Nagy-Duna-híd próbaterhelése 2008. augusztus 22–24. éjjelein történt, melyek során összesen 48, egyenként kb. 43 tonna össztömegű, homokkal megrakott teherautót engedtek a hídra. A híd próbaterhelése a bal parti (pesti) ártéri hidakkal augusztus 28-án fejeződött be, a híd műszaki átadása pedig augusztus 27-én kezdődött.

2008. szeptember 13-án nyílt napot tartottak a hídon, mely a híd elkészültét jelezte, egyben az avatóünnepségnek tekinthető. A nyílt napot kerékpáros felvonulással és futóversennyel tették emlékezetessé, ekkor kelhetett át rajta először az érdeklődő tömeg.

Az új hidat 2008. szeptember 30-án adták át. A forgalomba helyezés csak ideiglenes engedélyek alapján történhetett meg.

A híd szakaszai:

Bal parti (pesti) ártéri híd (vasbeton): 149,55 m
Nagy-Duna-ág-híd (acél): 591,00 m
Szentendrei-szigeti ártéri híd (vasbeton): 560,25 m
Szentendrei-Duna-ág-híd (acél): 332,55 m
Jobb parti (budai) ártéri híd (vasbeton): 219,10 m

A hivatalos honlap linkje

Forrás: Wikipédia
Képforrás: Commons. Samat felvétele