A Szépművészeti Múzeum kiállítása a Louvre-ban
- 2008-10-07 -
Először mutatkozhat be a budapesti Szépművészeti Múzeum a párizsi Louvre-ban önálló kiállítással. A kiállítás október 8-tól január közepéig látogatható.


Az Artes Liberales februárban ez év elején A szépség vonalai c. kiállítás kapcsán beszámolt  a párizsi Louvre és a budapesti Szépművészeti Múzeum együttműködéséről. Példa nélküli volt az akkori tárlat, mivel először mutatkozott be Magyarországon a Louvre önálló kiállítással, 85 képpel. A Szépség vonalai című tárlaton bemutatott francia remekműveket több, mint 40 ezer látogató csodálta meg. Akkor a két múzeum az  együttműködés folytatását tervezte,  őszi kiállítást, amikor Szépművészeti Múzeum a Louvre-ban önálló kiállítással jelentkezik a flamand gyűjteményből, németalföldi rajzokból, ugyanígy 80 képpel. Ez is igazi kuriózum, hiszen a Louvre olyan gazdag anyaggal rendelkezik, hogy időszaki kiállításait is a saját gyűjteményéből szokta megrendezni. A Háttérinformációk "A szépség vonalai" c. kiállításhoz - cikkünkben pedig, a Tudományos rovatban, elemeztük a rajzgyűjtemény képeit. Most kaptuk a hírt, hogy a Louvre-ban a tervezett kiállítás megvalósult. Október 8-ától a budapesti intézmény Grafikai Gyűjteményének 80 alkotását tekintheti meg a francia nagyközönség. "A Reneszánsz és manierizmus Németalföldön" című kiállítás január közepéig látható majd a Louvre-ban.

A budapesti gyűjteményből válogatott, Párizsban kiállított alkotások a 16. század főbb németalföldi művészeti törekvéseiről adnak keresztmetszetet. A tárlat a művészeti centrumokat, a manierizmus iskolát teremtő mestereit, a realizmus kezdeteit mutatja be változatos tematikával: bibliai, történeti, mitológiai, allegorikus rajzokkal és tájképábrázolásokkal ismerteti meg a francia múzeumlátogatókat.


Brueghel: Téli táj utazókkal

A kiállítás rajzai 5 csoportba rendezve mutatják be azt a hatalmas átalakulást, amely a század elejétől az 1600 körüli évekig végbement. A németalföldi mestereket – legyenek azok hollandok (Maarten van Heemskerck, Jan Vermeyen), akiket az első rajzcsoport képvisel, vagy a második teremben kiállított flamandok (Barend van Orley, Michiel Coxcie, Frans Floris) - az új művészi ideál és forma kialakításában az olasz reneszánsz és manierista mesterek eredményeinek átvétele segítette. A Pieter Bruegel követőit bemutató kiállításrészben azon alkotók művei láthatóak (Jan Brueghel, Jacques Savery, Hans Bol), akiket Bruegel új, a valóságot felidéző tájábrázolásai ihlettek. A negyedik nagy csoportot alkotják a prágai „rudolfinus” művészetet képviselő, fentebb említett mesterek. A császár nem csupán páratlan gyűjteményt hozott létre udvarában, de híres művészek egész seregét gyűjtötte maga köré, akik között a németalföldiek vittek vezető szerepet. A holland késő manieristákat bemutató ötödik részben a Haarlemben, Amszterdamban, Utrechtben 1600 körül alkotó mesterek (Hendrick Goltzius, Abraham Bloemaert, Karel van Mander) művei láthatóak.


Hendrik Goltzius (1581-1617): Justitia et Prudentia osculatae sunt

A kiállítás kurátora Gerszi Teréz művészettörténész, a Szépművészeti Múzeum Grafikai Gyűjteményének korábbi vezetője.

Gratulálunk, a sikeres együttműködés a Szépművészeti Múzeum munkatársainak szakmai elismerését jelenti a nemzetközi élvonalban,  növeli művészi, kulturális értékeink megbecsülését a nagyvilágban.

Ez egy egyszeri alkalom, de van esély az együttműködés folytatására - írtuk az év elején a kiállítás-cseréről. Várjuk a híreket a párizsi kiállítás fogadtatásáról, sikeréről, és várjuk a folytatást.