Operaévad
- 2014-09-19 -
Mascagni, Leoncavallo és Dohnányi nyitják az operaévadot

Az Operaház főigazgatója szokásos őszi sajtótájékoztatóján ismertette a 2014-15 évad évadkezdő premierjeit. Az Operaház Pietro Mascagni: Cavalleria rusticana és Ruggiero Leoncavallo: Pagliacci-val,  az Erkel Színház pedig Dohnányi Ernő nagy sikerű operájával, A tenorral nyitja meg kapuit.
A felütést az évadnyitó új rendezések előtt Gaetano Donizetti: A Csengő és Gian Carlo Menotti: A telefon, egyfelvonásosai jelentették.  
A hangsúlyos premierek vonatkozásában Ókovács Szilveszter elmondta, hogy a Parasztbecsület történetében nagy szerepet játszó budapesti Operaház a műhöz és önmagához méltóan az opera remeket az idei évadban is világhírnek örvendő énekesekkel viszi színre: Lukács Gyöngyi, Komlósi Ildikó, Alexandru Agache. Melletük színpadra lépnek Kamen Chanev  és  Hectos Lopez Mendoza. A Bajazzók Nedda szerepében Rost Andreát és Pasztircsák Polinát láthatják a nézők.
A szót Georges Delnon, mindkét mű rendezője vette át és koncepciója egyik lényeges elemeként  a falu közösségének a történethez való viszonyát hangsúlyozta: "Az egész közösség együtt mozog a karakterekkel és ennek kapcsán változik. A falu mozog."
A rendező a Bajazzók nő alakjában már a modern nő körvonalait véli felfedezni, "bár Nedda is tragikus véget ér" - tette hozzá.
Az olasz témájú operaest karnagya Pinchas Steinberg. Utalt arra, hogy Leoncavallo és Mascagni opusai zeneileg különbözőek. Egy Gustav Mahlerre visszavezethető döntéssel indult útjának a szokás, mely a két művet összekapcsolja. A Mahler dirigálta bécsi bemutató óta a két egyfelvonásost a világ számos opera színpadán egy estét betöltő "ikrek"-ként tűzik műsorra.

Ókovács Szilveszter



A Tenor bemutatójáról
Maga Arthuro Toscanini, a milánói bemutató karmestere is, Leoncavallo zenéjét Mascagni zenei stílusával összehasonlítva, szinte brutálisnak írta le.
Pinchas Steinberg a Budapesti Filharmóniai Társaság elnöki és egyben az Operaház Zenekarának karnagyi szerepében a szeptember 22.-i hangversenyről beszélt és felhívta a figyelmet a koncert kiváló előadójára, Andrei Korobeinikovra.

Pinchas Steinberg
A művész a budapesti Filharmonikusok kiséretében Rachmanyinov II. (c-moll) zongoraversenyét játssza. A zeneigazgató magáról az élvezetről is szólt, miszerint a közönség a zenét ízlelheti, gyönyörködhet benne, de akár el is vetheti.
A szót Anger Ferenc vette át és az Erkel Színház igazgatójaként elmondta, hogy a színház vonzáskörébe egy fiatal, új opera közönség került és éppen ennek a folyamatnak jegyében hangsúlyozta a "Tenor" magyar nyelvű megszólaltatásának a szerepét is.
Dohnányi 1929-ben komponált művét az Erkel Színházban Vajda Gergely vezényli. A karmester a zenei idézetek megformálását az opera lényeges részeként említi. A dirigens elképzelésében egyetért a rendezővel,
Almási-Tóth Andrással, aki egy szines, fergeteges játékban gondolkodott, amelyben a jobbnál-jobb karakterszerepekben az Operaház kiváló szólistái Fekete Attila, Geiger Lajos és Szvétek László álltak rendelkezésére.
A Színház-és Filmművészeti Egyetemmel és a Moltoperával közös produkcióban a november 23.-i premierrel valósul meg "A lakatlan sziget" előadás. A Moltopera társulata az opera Királyi lépcsőház termében Haydn 11. operája szólaltatja majd meg.



Az Operaház a közönségnek az újságíróknak bemutatott Parasztbecsület videón túl (a Bajazzók videó is hamarosan látható lesz az operaház csatornáin) a művek ismeretét elmélyíteni hivatott "Hangoló" és az alkotóstáb és közönség közötti "Faggató" találkozókat kínál. A "Hangoló" zenetörténeti kiruccanás, lehetővé teszi az előadásra való ráhangolódást,  a "Faggató" pedig, több európai operaház mintájára az Operaház új sorozata, egy találkozó a felépített díszletben olyan érdeklődők, rajongók számára, akik már látták az előadást.
A  várt siker fontos elemei az Andrássy úti nagyképernyős promóciós előadások, melyek az őszi évad terveiben is szerepelnek.
Grossen Györgyi 
Fotók: THÉBA