Igazi örömzene volt a szeptember 14-i Donizetti-koncert az Olasz Kultúrintézetben.
Megszokhattuk, hogy a budapesti Olasz Kultúrintézet (Budapest VIII. Bródy Sándor u.8.) mindig ragyogó, színvonalas programot nyújt látogatóinak, és azt is, hogy a kiállítások, koncertek többségére ingyenes a belépés, a szeptember 14-i koncert mégis színvonalában, „tálalásában” ezek között is kiemelkedő esemény volt.
Szó szerint értem a „tálalást”, mert a koncertre Bergamóból egy tele kamion finomság érkezett: meleg ételek (rakott lasagne és sült sajt, speciális sütemények, hideg sajtok, felvágottak, gyümölcslevek, vörös és fehér borok, grappa (szőlőpálinka) – mind-mind Bergamo környékéről – végül az elmaradhatatlan, jó erős olasz eszpresszókávé.
Igazi mediterrán hangulatot teremtettek az olasz vendéglátók. A koncert után vidám kék szakácssapkában buzdították a hallgatóságot, bőven jutott mindenkinek többszöri repetára is. A kínálat és a tálalás valóban fejedelmi volt.
A hangulat már ezt megelőzően – a koncert végére – a tetőfokára hágott, a zsúfolásig megtelt terem (nekem is már csak állóhely jutott) közönsége felállva többször visszatapsolta a fellépőket.
Pierangelo Pelucchi
| Gaetano Donizetti zenéjét hallhattuk Pierangelo Pelucchi
karmester magával ragadó, temperamentumos vezényletével. A karmester,
a zenekar és az énekesek láthatóan jól összeszokott együttest alkottak.
Könnyed, felszabadult, hiteles interpretálást hallhattunk Donizetti
több mint 70 operája közül a nálunk ritkán előadott művekből is:
Alabor
di Granata, Cristoforo Colombo, Maria Stuarda, Gabriella di Vergy,
Roberto Devereux, Anna Bolena (Boleyn Anna) , Poliuto. |
De részletek hangzottak el a magyar közönség által is jól ismert
Szerelmi bájital c. operából és a
Rita c. egyfelvonásos vígoperából.
Az előadók:
Gabriella Locatelli (szoprán),
Livio Scarpinelli (tenor),
Gabriele Nani (bariton) elbűvölték a közönséget. Mindhárman az olasz bel-canto magas színvonalú képviselői, akik nemcsak technikai tudásukról – mert a könnyednek tűnő, fülbemászó Donizetti dallamok bravúros megoldásokat kívánnak énekestől és zenésztől egyaránt – nemcsak bársonyos, magával ragadó hangjukról adtak tanúbizonyságot, hanem a színészi játékról, a szerepformálás hitelességéről is.
A négy vonósból és öt fúvósból álló zenekar tagjai is megérdemelnék, hogy név szerint említsük őket; kértem is, küldjenek magukról képet megjelentetni azokat. Szerénységükre jellemző, hogy csak a mellékelt fotót küldték, a Donizetti Színház képét. Gondoljuk hát, hogy a zenekar és az énekesek mind benne vannak!
Elbeszélgetve velük annyit megtudtam róluk, hogy a muzsikálás az életük. A koncerten is hallhattuk, hogy egyenként és együtt is kiváló muzsikusok, az énekesek kíséretében éppúgy, mint az önállóan előadott két nyitányban, ahol érvényesülhetett a teljes dinamika, szívükből-lelkükből, a karmesteri pálcából is áradt a zene.
A színház honlapján (
www.teatrodonizetti.it) sem találtam túl sokat róluk, pedig szívesen írtam volna többet. Az Olasz Kultúrintézet által kiadott műsorfüzetben a zenekarról ez áll:
A Musica Festival „Gaetano Donizetti” zenekara 2006-ban alakult a Teatro Donizetti zenekarából az első bergamói Fesztivál alkalmából. Tagjai nagy tapasztalatokkal rendelkeznek a szimfónikus és a kamaranezélés területén. A zenekar a Fesztivál keretén belül az opera produkciókban működik közre kiváló énekesekkel és karmesterekkel. A 2006-os Fesztivál 3 előadását (Lammermoori Lucia, Boleyn Anna, Roberto Devereux) a Dynamic Kiadó DVD formájában publikálta. 2007 januárjában a zenekar egy japán turnén vett részt a legnagyobb színházakban. A zenekar többféle formációban is játszik azért, hogy zenészei minél több módon megmutathassák tehetségüket ismert és kevésbé ismert szerzők műveivel.
Köszönöm a feledhetetlen estét, és gratulálok az Olasz Kultúrintézet igazgatójának, aki ezekhez a programokhoz eddig is és reméljük a jövőben is megtalálja a művészeket és a támogatókat.
Olvasóink figyelmébe ajánlom, hogy keressék az Intézet honlapján (
www.iicbudapest.esteri.it) az újabb és újabb eseményeket. A színvonalas szórakozás mindig garantált.