Goldmark Károly
- 2011-05-16 -
Goldmark Károly
Erkel mellett a másik nemzetközileg is ismert magyar operaszerző

Goldmark Károly (Keszthely, 1830. május 18. – Bécs, 1915. január 2.) zsidó származású, német anyanyelvű magyar–osztrák zeneszerző, hegedűművész és zenepedagógus volt.

Egy szegény kántor családjába született. Zenei tanulmányait édesapja egyik énekes kollégájánál kezdte, aki hegedűjátékra oktatta, majd Sopronban és Bécsben folytatta a tanulást. Tanulmányait mindvégig féltestvére, Goldmark József finanszírozta, aki vegyészmérnöknek tanult az osztrák fővárosban. Anyagi gondok miatt tanulmányait így is félbe kellett szakítania. Sokáig autodidakta módon képezte tovább magát, majd lehetősége nyílt beiratkozni a bécsi konzervatóriumba.

Az 1848–49-es forradalom és szabadságharc idején Sopronban és Győrben működött színházi zenészként. Ebben a minőségében került Budára az 1850-es évek elején. Itt egy évet töltött, és megismerte a korszak divatos operaszerzőinek darabjait.

1851-ben tért vissza Bécsbe, ahol a Bettelheim család vette pártfogásába. Az ő közreműködésükkel kerülhetett sor Goldmark első szerzői hangversenyére 1857-ben. A zeneszerző a sikeren felbuzdulva Pestre utazott, ahol szintén nagy sikert aratott szerzői hangversenyével, de anyagilag nem érte meg neki a magyar fővárosban maradni, ezért visszatért Bécsbe, ahol gyakorlatilag egész hátra lévő életét töltötte. 1865-ben mutatták be Sakuntala című nyitányát, ami meghozta neki a várva várt nemzetközi sikert.

Goldmark ezután kezdett gondolkodni egy opera komponálásán. A munkával 1872-ben készült el. A bemutatóra sok viszontagság után végül 1875-ben került sor Bécsben, óriási sikerrel. A Sába királynője a század egyik legnagyobb közönségsikere lett Európa-szerte, és meghozta szerzője számára a hírnevet.

Ezután már nem voltak anyagi gondjai, és még öt operát komponált, de ezekkel már csak mérsékelt sikereket aratott, az utolsó, Téli regét kivéve.

Élete utolsó évtizedeit addig nem ismert lánya aranyozta be. A zeneszerző örömmel tett eleget apai kötelezettségeinek.

Az első világháború kitörését eleinte lelkesen fogadta, majd unokája elestét hallva ágynak esett és meghalt.

Operái:

Sába királynője
Merlin
A házi tücsök
A hadifogoly
Götz von Berlichingen
Téli rege

Goldmark nem írt túl sok zenedarabot, de életműve szinte valamennyi zenei műfajra kiterjedt. Egész munkásságán azonban az opera, a drámai zene vonala húzódik végig, ezért ma elsősorban mint operaszerzőre emlékeznek rá, noha operái közül ma már csak a Merlint és a Sába királynőjét szokták elővenni, ezeket is elsősorban német nyelvterületeken. Az operák jelzik szerzőjük pályájának fordulópontjait és főbb állomásait. A darabokat olykor tíz, néha csak néhány év választja el, és szinte mindegyik az opera műfajának más-más válfajához tartozik. A Sába királynője nagyopera, a Merlin zenedráma, A házi tücsök meseopera, a Téli rege lírai dalmű.

Goldmark operazenéje félúton áll a meyerbeeri nagyopera, az olasz romantikus dalmű és a wagneri zenedráma között. Mindegyikből azt tartotta meg, ami egyéni hangjának és elképzeléseinek a leginkább megfelelt: a nagyoperából a színes, mozgalmas elemeket, a balettet, az olaszok stílusából a szenvedélyes pátoszt, a wagneri zenedrámából pedig azokat a kompozíciós, harmóniai és formai újításokat vette át, amelyek összeegyeztethetőek az előbbi kettővel.

Tény, hogy operái nem érik el Verdi, vagy Bizet darabjainak színvonalát, de a második vonalbeli szerzők közül az egyik legjelentősebb. Erős egyénisége megóvta attól, hogy epigonná váljék, de attól is, hogy járatlan utakra tévedjen az opera világában.

Creative Commons License Ez a szöveg a magyar Wikipédia Goldmark Károly című szócikkéből származik (a változat dátuma: 2011. március 03.). A CC-BY-SA-3.0 licenc feltételeinek megfelelően szabadon felhasználható.