Fotók Michelangelo szobrairól
- 2008-03-04 -
Fotókiállítás

A szobrász Michelangelo

Ismét meglepett minket az Olasz Intézet egy szép kiállítással: Michelangelo szobrait láthatjuk fotókon, elbűvölnek most minket az apró részletek, amiket nem láthat meg a felületes néző, de az emberi szem nem is tudja úgy kinagyítani, más megvilágításba helyezni, mint a fotókamera.

Aurelio Amendola fotókiállítása, A szobrász Michelangelo, a szentpétervári Ermitázsból érkezett Budapestre, és tovább vándorol Európában.  Nem véletlen, hiszen az Ermitázsban is féltve őriznek egy Michelangelo szobrot: az ifjút, amiről a kiállítás két fotót mutat be, de nyomon követi a fotóművész a Michelangelo szobrokat Párizsban, Bruxelles-ben, Firenzében és Rómában is.

A kiállításon az érdeklődőknek lehetősége nyílik közelebbről megismerni a híres olasz fényképész, Aurelio Amendola ötvennyolc képén keresztül Michelangelo legfontosabb szobrászati remekműveit.

Amendola képei igen szuggesztívek, a művész eddig kiadatlan fotókon keresztül mutatja be Michelangelo műveit. A firenzei Museo Nazionale gyűjteményéből Bacchus vidám szobrát ábrázolja a fotóművész több oldalról. A Szent Péter Bazilikából a fájdalmasan-csodaszép Pietát, vagy a San Pietro in Vincoli templom mélyén őrzött dinamikus Mózest, az átszellemült, gyermekét tartó Madonnát Bruges-ből...

Az egyik falon a Góliáttal harcoló  Dávid  szobrának részleteit figyelhetjük meg, szemben vele Lorenzo és Giuliano de Medici mauzóleumának szobrait, a két reneszánsz-kori ifjú sugárzó alakját. A szobor egészéből fényképezőgép optikáján keresztül kivágott, a fotóművész számára legkifejezőbb részletek hívják fel magukra a figyelmet, mutatják meg nekünk a Mester vésőjének nyomait, melyeket a márvány évszázadokon át megőrzött a számunkra. Különösen izgalmas ez a torzókon, ahol a kőből csak felsejlenek a formák, az ébredő, a tömbfejű, vagy a lázadó rabszolga, mind a kő foglyai még, és várjuk hogy egészen kilépjenek a márvány fogságából. A fotók fekete-fehérek, a szobrokra vetülő fény-árnyékok plasztikussá, élővé varázsolják azokat, szinte lélegzeni látszanak. És a csoda megszületik; a figyelmes látogató tetten érheti, hogy a márványnak és a fotókamerának is szíve van.

A legnagyobb művésznek sincs oly álma,
amit ne zárna bármely kocka márvány
önnön feleslegébe: míg, kitárván,
a lélek által vont kéz megtalálja. 

Michelangelo versrészlet; ford.: Babits Mihály

Aurelio Amendola hosszú fotós pályafutása során, elsősorban a képzőművészetnek szentelte figyelmét, ezen belül Jacopo della Quercia, Michelangelo, Donatello, Giovanni Pisano műveinek. Az ő nevéhez fűződik továbbá számos más híres kortárs olasz művész monográfiája, ld. Marino Marini, Burri, Manzù, Fabbri, Ceroli, Vangi, Kounellis.

Aurelio Amendola neve nem ismertlen a magyar közönség előtt. 2004-ben Budapesten rendezett fotókiállítást Michelangelo Dávidjáról, az akkori olasz köztársasági elnök, Carlo Azeglio Ciampi hivatalos magyarországi látogatása alkalmából.

Szintén Aurelio Amendola nevéhez fűződnek az Olasz Kultúrintézet történelmi épületéről készült kiadvány képei is.

A fent említett kiállításhoz igen gazdagon illusztrált katalógus is készült, a firenzei Polo Museale főfelügyelője szerkesztésében, az olasz Motta Kiadó kiadásában.

A kiállítás megtekinthető március 20-ig az Olasz Kultúrintézetben (Budapest VIII. Bródy Sándor u. 8.)