Megnyílt a Cannes-i Filmfesztivál
- 2009-05-15 -
Megnyílt a Cannes-i Filmfesztivál

Peter Docter Up (Fel!) című egész estés animációs filmjének díszbemutatójával május 13-án megkezdődött vette a 62. Cannes-i Filmfesztivál. A versenyt a film főszeplőjének hangja, Charles Aznavour és Hafsia Herzi, színésznő együtt nyitotta meg. Előtte a zsűrielnök, Isabelle Huppert, francia színésznő köszöntötte a filmszakma képviselőit a cannes-i Fesztiválpalota dísztermében. A május 24-ig tartó filmes seregszemlén a hivatalos versenyprogramban húsz alkotás verseng az Arany Pálmáért.

A Rendezők Kéthete nevű válogatásban mutatják be Kenyeres Bálint A repülés története című, magyar-francia koprodukcióban készült kosztümös kisjátékfilmjét is.

A Cannes-i Fesztivál (franciául: Festival de Cannes), 1947-49-ben Cannes-i Filmfesztivál, majd 2001-ig Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál elnevezéssel, talán a világ legismertebb és legnagyobb presztízsértékkel bíró filmfesztiválja, melyet minden év májusának utolsó két hetében tartanak Cannes-ban. A fesztivál fődíjáért, az Arany Pálmáért versenyző filmek vetítésének legfőbb helyszíne a Croisette körúton fekvő Fesztivál- és Kongresszusi Palota.

A nagyjátékfilmek és rövidfilmek versenyével párhuzamosan több szekció eseményei zajlanak; közülük legismertebb az Un Certain Regard, a Cinéfondation és a Cannes-i Klasszikusok. Ugyanekkor rendezik meg a fesztiválhoz kapcsolódó Filmvásárt, amely jelentőségét tekintve a világ legnagyobb ilyen jellegű rendezvénye. Nem tartoznak szorosan a Cannes-i Fesztiválhoz, mivel külső szervezetek által létrehozott, független, párhuzamos rendezvényekről van szó, azonban az időbeni egybeesés miatt, tágabb értelemben mégis a fesztivállal együtt emlegetik a Kritikusok Hete és a Rendezők Kéthete szekciókat.

Noha a kezdetektől turisztikai látványosság és mondén találkozók színhelye volt, a fesztivált arra hozták létre, hogy elismerésben részesítse a legjobb filmeket, rendezőket, illetve a legjobb alakításokat. Az évek folyamán újabb és újabb díjak emelték Cannes presztízsét, elsősorban az Arany Pálma és a zsűri díja. A benevezett filmek mindig a világ élenjáró rendezőinek legújabb alkotásaiból adnak válogatást, az itt megszerzett díjak komoly szakmai reputációt jelentenek. Olyan neves rendezők köszönhetik első nemzetközi elismerésüket a filmfesztiválnak, mint François Truffaut, Jim Jarmusch, Steven Soderbergh vagy Quentin Tarantino.

Az első magyar alkotást 1947-ben mutatták be Cannes-ban: Keleti Márton Bródy Sándor színművéből készített filmjét, A tanítónőt. Az 1950-es években Keleti további három alkotással képviselhette hazánkat, de már nevezték Makk Károly (Liliomfi) és Fábri Zoltán (Körhinta, Édes Anna, Dúvad) filmjeit is. A nagyjátékfilmeket illetően az első hivatalos magyar elismerést Páger Antal kapta 1964-ben, a Pacsirta című filmdrámában nyújtott alakításáét. Rá egy évre Banovich Tamás kapott technikai nagydíjat táncfilmjéért, Az életbe táncoltatott leányért, filmrendezőként pedig 1967-ben Kósa Ferenc kapott elismerést Tízezer nap című alkotásáért. Az 1960-as évek második felétől szinte majdnem minden évben jelen volt Cannes-ban Jancsó Miklós: a Szegénylegények 1966-os sikeres bemutatkozása után sorra vetítették fontosabb műveit — Csillagosok, katonák, Fényes szelek, Még kér a nép, Szerelmem Elektra, Magánbűnök, közerkölcsök, Magyar Rapszódia és Allegro Barbaro, azonban rendezői munkáját díjjal csak 1972-ben ismerték el (Még kér a nép).

Jancsó Miklós mellett Makk Károly képviselte legtöbbször a hazánk filmművészetét a fesztivál hivatalos válogatásában — az előbbi hét, míg az utóbbi hat filmet mutatott be.

A legmagasabb elismerést – a hivatalos válogatás második díjának számító zsűri külön nagydíját – Mészáros Márta kapta Napló gyermekeimnek című alkotásáért (1984). Két díjat vehetett át (legjobb forgatókönyv, valamint zsűri különdíja) Szabó István. Szépen mutatkozott be 1989-ben az Un Certain Regard szekcióban Enyedi Ildikó: Az én XX. századom című filmje elnyerte az Arany Kamerát. A magyar filmművészet rendszerváltás után 19 évnek kellett eltelnie, hogy Tarr Béla filmje, A londoni férfi meghívásra kerülhessen.

Törőcsik Mari színészi játékát két alkalommal is elismerték: 1971-ben Darvas Lilivel együtt részesült külön dicséretben (Szerelem), 1976-ban pedig a Déryné, hol van? főszerepének megformálásáért vehette át a legjobb női alakítás díját. 1983-ban Mandragora-díjat kapott.

Nagyon eredményesek rövidfilmjeink. Homoki Nagy István Egy kerecsensólyom története című kisfilmjének 1951-es bemutatkozása óta öt alkotás kapott fődíjat: Nyitány (1965), Küzdők (1977), Moto Perpetuo (1981), Szél (1996) és Eső után (2002) – ezzel a nemzetek sorában a franciák után a másodikak vagyunk. Kezdetben elsősorban Kollányi Ágoston kisfilmjei képviselték hazánkat (ő kétszer is technikai nagydíjat kapott), majd főleg animációs filmjeink arattak sikert.

A párhuzamos rendezvényeken ugyancsak rendszeresen jelen vagyunk. A Kritikusok Hete keretében Erdőss Pál Adj király katonát! című filmje volt a legsikeresebb: megkapta az Arany Kamerát. A független filmesek Rendezők Kéthete elnevezésű rendezvényén Mészáros Márta és Jancsó Miklós 1969-es részvétele óta olyan filmek kerültek bemutatásra, mint Jancsó Égi bárány (1971), Bódy Gábor Nárcisz és Psyché (1981), Xantus János Eszkimó asszony fázik (1984), vagy Tarr Béla Werckmeister harmóniák (2000) című filmje. Elnyerte el a FIPRESCI-díját Gábor Pál: 1979-ben az Angi Verával, és Sándor Pál 1983-ban a Szerencsés Dániellel. Ugyanezt a díjat kapta meg 1993-ban Szabó Ildikó Gyerekgyilkosságok című alkotása. A 78-as szent Johannája című kisfilmjével e szekció rövidfilmjei között mutatkozott be Cannes-ban 2003-ban Mundruczó Kornél, aki ezt követően – Iványi Marcell 2000-es részvétele után másodikként – meghívást kapott Párizsba, a Cinéfondation keretében való képzésre, majd újabb filmjének (Kis Apokrif No. 2.) a hivatalos programban történő vetítésére.

Forrás: MTI, Wikipédia
Képforrás: Commons

* * *
  • Michael Haneke A fehér szalag című filmje kapta a fődíjat, az Arany Pálmát. A fekete-fehér dráma az első világháború kitörése előtt egy észak-németországi kis faluban játszódik, és a puritán világ gyermeknevelési módszereiből születő erőszakról szól.
  • A zsűri nagydíját a francia Jacques Audiard Egy próféta című filmje érdemelte ki.
  • A legjobb színésznő a francia Charlotte Gainsbourg lett, aki Lars von Trier Antikrisztus című filmjében játszik.
  • A legjobb színész díját idén az osztrák Christophe Waltz vihette haza, aki a Cannes-i Filmfesztivál egyetlen amerikai versenyfilmjében, Quentin Tarantino Becstelen Brigantyk című háborús alkotásában nyújtott parádés alakítást.
  • A legjobb rendező a fülöp-szigeteki Brillante Mendoza.
  • A legjobb forgatókönyvnek járó díjat Lu Jö vehette át a Tavaszi lázas éjszakák című, Kínában cenzúrázott filmjért, amely egy szenvedélyes homoszexuális kapcsolatról szól.