|
- 2011-08-15 -
Multi-kulturális forgatag a SzigetenSzigetfesztivál 2011. – Szubjektív beszámolóNagy kaland volt számomra a Sziget, amikor pénteken a bevezető út porát nyelve bejutottam. Régen
elmúltam húszéves, klasszikus zenén nevelkedtem, és kis idő kellett,
amíg a fülem megszokta azt, hogy egyszerre legalább négyféle zene és
őrült hangzavar vesz körül. Ezután egyszer csak azon vettem észre magam,
hogy magával ragad a forgatag, ez az egész multikulturális kavalkád
nagyon tetszik, a hátizsákos tömegből valami vidámság, derű és
optimizmus árad, amit már régen nem éreztem a honi vidékeken, ahol
szinte minden baráti beszélgetés panaszáradatba, gazdasági és politikai
vitákba torkollik. Néztem a különböző anyanyelvű, más-más kulturális
gyökérből eredő fiatalok kisebb-nagyobb csoportjait, az egymás iránti
tolerancia nyilvánvaló jeleit, és egyszerűen jól éreztem magam közöttük.
A gyönyörű bárányfelhős égen sétarepülő poroszkált, és minden gondom-bánatom elszállt vele. Augusztus 12-én egy kicsit megállt számomra az idő, sőt, mintha visszafordult volna velem az idő kereke, egész kora ifjúságomig.
Az
első utam a Ciano- argento- és monotípia feliratú sátorba vezetett,
ahol Vékás Magdolna fotóművész avatta be a fesztivál-lakókat a régi
kézműves technika, a művészi alkotó munka rejtelmeibe. Évek óta a
fesztivál része ez a kis műhely, és mint mindig, a két hosszú asztal
körül most is minden hely foglalt volt. A sikert bizonyítják a falakra
feltett képek is.
Az idei év egyik újdonsága a fesztiválon a Kelet-Európa Vurstli, melyet a Karzat Színház nonprofitkft hozott létre. A 60-as évek Vidám Parkját felidéző Vurstliba belépve útlevelet kellett váltanunk. „Igazi” határ, tételes vámvizsgálat, rendőrség és besúgó hálózat működött, nem volt könnyű a látogató helyzete, a színészek jól játszották szerepüket. A Vidám Parkban, régi dobós játékok, jósda, céllövölde várt ránk, az ismerős ütött-kopott csónakok, ahol kifoghattuk gyerekkorunkban az arany halacskát, na és a csocsó, amin most is önfeledten játszott, aki hozzáférhetett a nagy tolongásban.
„Gatyalabirintuson”
keresztül vezetett az út – szárítóköteleken lógó csipkés kombinék és
korabeli asztalterítők zárták el a kilátást – Lóri néni lakásába. Az
ifjú látogatók harsányan nevettek a bútorokon, a vitrinekben és a
falakon felhalmozott egykori „dísztárgyakon”, lapozgatták a régi
divatlapokat, fényképalbumokat. Bent a szobában találkoztak Lóri nénivel
és többen leültek vele társasjátékot játszani, mások elmélyülten nézték
a tévét, belefeledkezve a nekik már történelmet jelentő híradókba,
filmekbe.
Furcsa keveréke volt ez az
utcaszínháznak és a múzeumnak. A létrehozásban partnerek voltak a Vidám
Park, a Memento Szoborpark, és a Terror Háza is. Pál Kálmán, a Karzat
színház igazgatója a produkció tervezője-rendezője azt mondta,
szándékuk volt, hogy erős impulzusokkal többet közöljenek a korszakról
mint a száraz tények. A célt elérték, az előadás estéről estére óriási
sikert aratott, sokan komolyan végigolvasták a csocsó köré a falakra
installált történetet az Angol Parktól a Vidámparkig, a harsány nevetés a
játékok kipróbálásakor pedig garantált volt. Nekünk, akiknek nem
történelem, hanem az életünk egy része, megható és groteszk élmény volt a
ráismerés egy-egy tárgyra, egy hangulatra, gyerekkorunk egy darabjára.
Következő
állomásom a jövőbe vitt: „Ha a méhek kipusztulnak, az emberiség csak 4
évig éli túl” – Albert Einstein. Ez állt egy feliraton, előtte hosszú
felfüggesztéssel egy sárga méhkaptár-imitáció himbálódzott. Ha meglöktem
dühös méhraj zaja és a méhkaptáron vibráló fény-méhek vettek körül. De
igazi méhek már nincsenek, minden csak kreatúra – ezt sugallta ez az
interaktív méhkaptár hiszen sajnos ismert tény, hogy 1970 óta a
méhpopuláció 60 %-al lett kevesebb. Állítólag a mobil telefonok
sugárzása okozza, hogy a méhek megzavarodnak, nem találnak haza, és így
elpusztulnak. | | A Szigeten bemutatott méhkaptár alkotója: Korai Zsolt, az Iparművészeti Egyetem animáció rendezőszakán, Balla A. Benjamin az Iparművészeti Egyetem szilikát szakán, Kiss László pedig Cambridge-ben, kreatív zenetechnológia szakon végzett és mindhárman a KIBU innovációs laborban dolgoznak. Hárman most Voronoi csoport néven mutatták be közös alkotásukat (a gyengébbek kedvéért a voronoi diagramm egy bonyolult geometriai forma).
A KIBU, azaz Kitchen Budapest melynek
alapítója a Magyar Telekom, egy városi térrel, mobil kommunikációval és
internettel foglalkozó multifunkcionális hely, ahol fiatal kutatók
számára teret és eszközt biztosítanak a szabad gondolkodásra, s a
kreatív csapatmunkára. Igazán nem gondoltam volna, hogy ilyen dolgoknak
is nyomára bukkanok ebben a multi-kulturális világban amit Sziget
Fesztiválnak hívnak!
| | A Fidelio Octopus összművészeti helyszínen, a képzőművészet izgalmas alkotásokkal volt jelen, a közönségnek interaktív lehetőségeket felajánlva. Péntek délután koncerten léptek fel a 2011. évi országos és megyei zenei versenyek Fidelio különdíjasai – óriási sikerrel, este pedig az opera szakos növendékek adták elő Britten Szentivánéji álom és Purcell: A tündérkirálynő c. operáját, illetve ez utóbbi változatát kifejezetten az operaszak hallgatóira komponálva, improvizációkkal. A tapsból ítélve az előadást értő fülekkel hallgatta a közönség.
Éjjel a Színház- és táncszínpadon a Pintér társulat mutatta be a Parasztopera c. zenés művet. Írta, rendezte és a főszerepet játszotta: Pintér Béla. A ballada szövevényes történetét igényes zene kísérte. Darvas Benedek zenéje izgalmas keveréke az erdélyi népdaloknak a barokk és a rock zenének.
| | „Akinek tetszik, nézze meg többször is! Akinek nem tetszik, nézesse meg magát!”
Bevallom, hogy nehezen hagytam ott a
Szigetet, ahol sok élményben volt részem, ahol újra 20 éves lehettem. és
ahol igazi értékeket találtam. A könnyzene és a jazz mellett a komoly
zene, a művészet sok ága került közvetlen látható- hallható, tapintható,
érezhető közelségbe Európa minden szegletéből nyitott szívvel érkező
ifjú vándoraihoz.
Gratulálok a
programszervezőknek, a lelkes résztvevőknek, minden együtt-működőnek,
akik nélkül ez a felejthetetlen pár nap nem jött volna létre.
Jövőre már az első nap ott leszek!
| | Andor Edit
| |
|
|