Körúton a múzeumok...
- 2012-11-30 -
Körúton a múzeumok, avagy utazás az ismeretlenbe?


A Múzeumi Oktatási és Képzési Központ múzeumpedagógiai programsorozatában, Joó Emese koordinátor szervezésében megvalósuló Múzeum Körút címû szakmai mûhely sorozat 15. találkozójának a Magyar Mezõgazdasági Múzeum adott otthont 2012. november 9-én. A Drámapedagógiával a drámai helyzetek megoldásáért címû állomás központi témája a drámapedagógia kibontakozásának lehetõségei a múzeumok különleges és speciális világában.

Dr. Estók János, a múzeum fõigazgató-helyettesének köszöntõje és Radics Boglárka, a Közmûvelõdési Fõosztály vezetõjének kedvcsináló elõadása után a résztvevõ múzeumpedagógusok, pedagógusok, múzeumi szakemberek, fõiskolai hallgatók négy csoportot alkotva vették be az agrárium „fellegvárát”, a városligeti Vajdahunyadvárat. A különlegesen gyakorlatias mûhelymunkán az egyes csoportoknak egy-egy váratlan, érdekes vagy épp problémás helyzetet kellett rögtönözve megoldaniuk a drámapedagógia eszközeivel.

A négy feldolgozásra váró helyzet a következő volt:

1. Cseremúzeum, múzeumcsere: Egy lelkes, ám kissé figyelmetlen csoport hallott egy zuglói, ligeti múzeumról, ahol közlekedési eszközöket lehet megcsodálni. Hogy, hogy nem, szerencsésen eljutottak egy zuglói, ligeti múzeumba. Várnak egy vezetõt, aki végigkalauzolja õket, és megmutatja nekik a múzeum büszkeségeit, a közlekedési eszközöket… – a csoport Kerékgyártó Judit óvoda- és múzeumpedagógus vezetésével egy rögtönzött, óvodásoknak szóló múzeumi mese ötletét vázolta fel.

2. Összeáll a kép?! – a múzeumpedagógus drámája: Hogyan lesz egy kiállítás sok-sok tárgyából egy foglalkozás keretein belül kerek egész? Hogyan keressük/találjuk meg a mögöttük rejlõ emberi sorsokat és történeteket? – a csoport Divós Borbála múzeumpedagógus vezetésével középiskolások számára keresett valódi, elfogadható válaszokat a feltett kérdésekre.

3. „Nemez van a fejünk fölött.” – A drámai helyzetfelismerések és megoldásaik bennünk rejtõznek...: Modern kori félelmeinket felszínre hozva vajon meg tudjuk-e érteni, át tudjuk-e érezni honfoglaló õseink szimbolikus félelmeit? Az eleven múzeumi környezet mennyiben járul hozzá önismeretünk és ezzel a személyiségünk fejlõdéséhez? – a csoport Wellisch Maya drámapedagógus közremûködésével egyfajta beavató színházzá varázsolta a kiállításlátogatást.

4. bulVÁRtörténeti séta: Mit tegyünk, ha a vezetett középiskolás csoportunk érdeklõdését sem a várhoz kapcsolódó sejtelmes vámpír-történet, sem a titokzatos középkor „ijesztõ-vonzó” szimbolikái, sem pedig izgalmas rejtélyek története nem köti le? A drámapedagógia lehet-e módszer a probléma megoldására? – a csoport Radics Boglárka közremûködésével arra vállalkozott, hogy felmérje azokat a fiatalok számára érdekes kapcsolódásokat, amelyekkel egy vártörténeti séta akár a 007-es ügynök terepévé is válhat.

A kiscsoportos mûhelymunkát követõen a résztvevõk sorban bemutatták egymásnak ötleteiket, javaslataikat, többek között egy komplett, óvodásoknak szóló foglalkozást és a jurtában zajló drámás foglalkozás izgalmas részletei is. A bemutatókat követõ beszélgetés és vita során mindenkiben körvonalazódott a párhuzam, amely szerint a múzeumban zajló drámajáték a színház világához hasonlatos, azonban a díszletet és a kellékeket itt a kiállítások és a gyûjtemények mûtárgyai szolgáltatják. A beszélgetés során a résztvevõk több megközelítési lehetõséget, módszertani problémát is körüljártak, érintették a közgyûjtemények kommunikációs stratégiájának jelentõségét, a múzeum- és drámapedagógia létjogosultságát, a múzeumi tudás széles palettájának tanmenetbe való integrálhatóságát és ennek gyakorlati megoldásait. Abban valamennyien egyhangúan egyet értettek, hogy a megközelítések lehetnek különbözõek – hiszen mindenkit mással, másképpen lehet megszólítani – azonban a drámapedagógia egyértelmûen hatékony és jól alkalmazható eszköz a gyermekek és fiatalok megszólítására és aktivizálására múzeumi közegben.

Bõvebb információ, interjú a Múzeum Körúttal kapcsolatban: Joó Emese koordinátor (Néprajzi Múzeum): 06 1 473-2423
Bõvebb információ, interjú a Mezõgazdasági Múzeum múzeumpedagógiai tevékenységével kapcsolatban: Radics Boglárka, a Közmûvelõdési Fõosztály vezetõje: 06 20 374-8531