|
- 2012-11-30 -
Körúton a múzeumok, avagy utazás
az ismeretlenbe?
A Múzeumi Oktatási és Képzési Központ
múzeumpedagógiai programsorozatában, Joó Emese koordinátor
szervezésében megvalósuló Múzeum Körút címû szakmai mûhely
sorozat 15. találkozójának a Magyar Mezõgazdasági Múzeum adott
otthont 2012. november 9-én. A Drámapedagógiával a drámai
helyzetek megoldásáért címû állomás központi témája a
drámapedagógia kibontakozásának lehetõségei a múzeumok
különleges és speciális világában.
Dr.
Estók János, a múzeum fõigazgató-helyettesének köszöntõje és
Radics Boglárka, a Közmûvelõdési Fõosztály vezetõjének
kedvcsináló elõadása után a résztvevõ múzeumpedagógusok,
pedagógusok, múzeumi szakemberek, fõiskolai hallgatók négy
csoportot alkotva vették be az agrárium „fellegvárát”, a
városligeti Vajdahunyadvárat. A különlegesen gyakorlatias
mûhelymunkán az egyes csoportoknak egy-egy váratlan, érdekes
vagy épp problémás helyzetet kellett rögtönözve megoldaniuk a
drámapedagógia eszközeivel.
A négy
feldolgozásra váró helyzet a következő volt:
1.
Cseremúzeum, múzeumcsere: Egy lelkes, ám kissé figyelmetlen
csoport hallott egy zuglói, ligeti múzeumról, ahol közlekedési
eszközöket lehet megcsodálni. Hogy, hogy nem, szerencsésen
eljutottak egy zuglói, ligeti múzeumba. Várnak egy vezetõt, aki
végigkalauzolja õket, és megmutatja nekik a múzeum büszkeségeit,
a közlekedési eszközöket… – a csoport Kerékgyártó Judit óvoda-
és múzeumpedagógus vezetésével egy rögtönzött, óvodásoknak szóló
múzeumi mese ötletét vázolta fel.
2.
Összeáll a kép?! – a múzeumpedagógus drámája: Hogyan lesz egy
kiállítás sok-sok tárgyából egy foglalkozás keretein belül kerek
egész? Hogyan keressük/találjuk meg a mögöttük rejlõ emberi
sorsokat és történeteket? – a csoport Divós Borbála
múzeumpedagógus vezetésével középiskolások számára keresett
valódi, elfogadható válaszokat a feltett kérdésekre.
3.
„Nemez van a fejünk fölött.” – A drámai helyzetfelismerések és
megoldásaik bennünk rejtõznek...: Modern kori félelmeinket
felszínre hozva vajon meg tudjuk-e érteni, át tudjuk-e érezni
honfoglaló õseink szimbolikus félelmeit? Az eleven múzeumi
környezet mennyiben járul hozzá önismeretünk és ezzel a
személyiségünk fejlõdéséhez? – a csoport Wellisch Maya
drámapedagógus közremûködésével egyfajta beavató színházzá
varázsolta a kiállításlátogatást.
4.
bulVÁRtörténeti séta: Mit tegyünk, ha a vezetett középiskolás
csoportunk érdeklõdését sem a várhoz kapcsolódó sejtelmes
vámpír-történet, sem a titokzatos középkor „ijesztõ-vonzó”
szimbolikái, sem pedig izgalmas rejtélyek története nem köti le?
A drámapedagógia lehet-e módszer a probléma megoldására? – a
csoport Radics Boglárka közremûködésével arra vállalkozott, hogy
felmérje azokat a fiatalok számára érdekes kapcsolódásokat,
amelyekkel egy vártörténeti séta akár a 007-es ügynök terepévé
is válhat.
A
kiscsoportos mûhelymunkát követõen a résztvevõk sorban
bemutatták egymásnak ötleteiket, javaslataikat, többek között
egy komplett, óvodásoknak szóló foglalkozást és a jurtában zajló
drámás foglalkozás izgalmas részletei is. A bemutatókat követõ
beszélgetés és vita során mindenkiben körvonalazódott a
párhuzam, amely szerint a múzeumban zajló drámajáték a színház
világához hasonlatos, azonban a díszletet és a kellékeket itt a
kiállítások és a gyûjtemények mûtárgyai szolgáltatják. A
beszélgetés során a résztvevõk több megközelítési lehetõséget,
módszertani problémát is körüljártak, érintették a
közgyûjtemények kommunikációs stratégiájának jelentõségét, a
múzeum- és drámapedagógia létjogosultságát, a múzeumi tudás
széles palettájának tanmenetbe való integrálhatóságát és ennek
gyakorlati megoldásait. Abban valamennyien egyhangúan egyet
értettek, hogy a megközelítések lehetnek különbözõek – hiszen
mindenkit mással, másképpen lehet megszólítani – azonban a
drámapedagógia egyértelmûen hatékony és jól alkalmazható eszköz
a gyermekek és fiatalok megszólítására és aktivizálására múzeumi
közegben.
Bõvebb
információ, interjú a Múzeum Körúttal kapcsolatban: Joó Emese
koordinátor (Néprajzi Múzeum): 06 1 473-2423
Bõvebb
információ, interjú a Mezõgazdasági Múzeum múzeumpedagógiai
tevékenységével kapcsolatban: Radics Boglárka, a Közmûvelõdési
Fõosztály vezetõje: 06 20 374-8531
|
|